loading...
زندگی چهره ها| Faces of Life
shayan بازدید : 368 پنجشنبه 16 خرداد 1392 نظرات (0)
 
hamid-reza-pegah_pixs.ir-5.jpg
 
حمیدرضا پگاه در ۱۱ دی ماه ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد. پدرش کارمند بازنشسته و مادرش خانه دار است. سه خواهر و یک برادر دارد و خودش فرزند دوم خانواده است، حمیدرضا پگاه فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۷۲ با بازی در مجموعه ضلع ششم به کارگردانی مسعود فروتن آغاز کرد. حمیدرضا پگاه در تلویزیون با سریالهای تفنگ سرپر (در نقش غیبیش) و آخرین گناه و در سینما با بازی در فیلم این زن حرف نمیزند، مورد توجه قرار گرفت.
فیلم نگار:
فیلمهای سینمایی :
- این زن حرف نمیزند (احمد امینی، ۱۳۸۱) 
- عاشق مترسک (مهدی نوربخش، ۱۳۸۲) 
- چند تار مو (ایرج کریمی، ۱۳۸۲) 
- مواجهه (سعید ابراهیمیفر، ۱۳۸۳) 
- شبانه (امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، ۱۳۸۳) 
- صحنه جرم، ورود ممنوع! (ابراهیم شیبانی، ۱۳۸۴) 
- پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان، ۱۳۸۴) 
- شبانهروز (امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، ۱۳۸۷) 
- برخورد خیلی نزدیک (اسماعیل میهندوست، ۱۳۸۷)

فیلمهای تلویزیونی :
- پیشپرده (رضا حامدیخواه، ۱۳۸۲) 
- ازشنبه تا پنجشنبه (حجت قاسمزاده اصل، ۱۳۸۴) 
- جای او دیگر خالی نیست (مهرداد خوشبخت، ۱۳۸۴) 
- همیشه مادر (شاهد احمدلو، ۱۳۸۵) 
- زائر (مسعود آبپرور، ۱۳۸۶) 
- نامادری (اصغر نعیمی، ۱۳۸۶) 
- گامی در تاریکی (آرش معیریان، ۱۳۸۶) 
- زهر و پادزهر (آرش معیریان، ۱۳۸۶) 
- این پرونده مختومه نیست (مهرداد خوشبخت، ۱۳۸۶) 
- نیرنگ (مهرداد خوشبخت، ۱۳۸۷) 
- مرد زیبا (بهمن زرین پور، ۱۳۸۷) 
- انتقال (علیرضا بذرافشان، ۱۳۸۷) 
- من و شیطان (علیرضا طالبزاده، ۱۳۸۷) 
- عملیات پایتخت (محمدرضا آهنج، ۱۳۸۸) 
- حباب (بیژن شکرریز، ۱۳۸۸) 
- مهر بیپایان (محسن منشیزاده، ۱۳۸۸) 
- سایههای بلند گناه (شهرام شاهحسینی، ۱۳۸۸) 
- مادرانه (محمدعلی سعیدی، ۱۳۸۸) 
- هشت (محمد رسولی، ۱۳۸۸) 
- دو روز در جاده (شاهین باباپور، ۱۳۸۹)

مجموعههای تلویزیونی 
- ضلع ششم (مسعود فروتن، ۱۳۷۲) 
- به سوی زندگی (مسعود فروتن، ۱۳۷۴) 
- شنهای کف رودخانه (یوسف سیدمهدوی،۱۳۷۶) 
- تفنگ سرپر (امرالله احمدجو، ۱۳۸۰) 
- شبی از شبها (رضا کریمی، ۱۳۸۱) 
- با من بمان (حمید لبخنده، ۱۳۸۱) 
- آخرین گناه (حسین سهیلیزاده، ۱۳۸۵) 
- تا رهایی (حسین تبریزی، ۱۳۸۸) 
- یک روز قبل (صادق کرمیار، ۱۳۸۹)
مصاحبه هنر نو با حمیدرضا پگاه
رزومه :
- کارم و سال 72 با سریال ضلع ششم مسعود فروتن شروع کردم....کارهای شاخصی که دیده شدن هم توی تلویزیون تفنگ سر پر ، با من بمان و آخرین گناه بوده و توی سینما هم کارم رو با این زن حرف نمی زند احمد امینی شروع کردم...
بازیگرا دو دسته ان یا سینما رو انتخاب میکنن ا سینما انتخابشون میکنه، شما کدوم دسته ای ؟
- من اولین بار بهم پیشنهاد شد.بعد دیدم کمکم سینما داره من و جدی میگیره و منم در توان خودم سعی کردم جدی بگیرمش و شروع کردم به مطالعه کردن درباره اش و کلاس های مختلف رفتم.
برای این حرفه مرزی هم قائلی؟
- باور کن مرزی نداره نه برای موفقیتش و نه برای لذتش
بازیگری،نویسندگی،کارگردان ی یا فیلمسازی ؟
- فعلا" فقط بازیگری اما بعضی وقتا ته ذهنم یه نگاهی به کارگردانی هم هست
تفاوت حمیدرضا پگاه با بقیه ی بازیگرا توی چیه که وقتی یه کارگردان یا تهیه کننده داره یه نقشی و میخونه بگه این شخصیت به درد پگاه میخوره ؟
- ببین من کارگردان ها و تهیه کننده های تنبلی داریم....هیلی وقت ها وقتی یه نقشی و دارن حتی سعی نمیکنن توی کامپیوتر عکس چند تا بازیکر رو گریم کنن و ببینن اصلا به اون نقش میاد یا نه و فقط طبق نقش های قبلی ای که از اون بازیگر دیدن برای نقش جدیدشون تصمیم میگیرن...
من اعتقاد دارم حمیدرضا پگاه خیلی چیزهایی داره که هنوز رو نکرده پس چرا تو اکثر تم هاش یه تکرارهایی وجود داره؟
- من به جرأت بهت میگم تا حالا هرکاری کردن بهترین انتخابی بوده که توی اون دوران داشتم....
من حس میکنم یک مقدار کم کاری هم از خودتون بوده:
- به طور مثال من شبانه روز و سال 87 بازی کردم ، سال 90 اکران شد شبانه رو سال 83 بازی کردم سال 89 اکران شد 2 تا از فیلمهام مواجهه و پرونده هاوانا رو سال 83 کار کردم هنوز اکران نشده با این اوضاع من چه جوری میتونم یه برنامه ریزی خوب داشته باشم؟ من صبرها رو قبلا" کردم بازهم میکنم، من بعد از تفنگ سرپر 1 سال هیچ کاری نکردم یا یه دوران تو سال 84 هیچ فیلمی بازی نکردم ولی اون اتفاق خوبی که باید می افتاد نیفتاد...
سینما ، تئاتر یا تلویزیون ؟
- اولویت واقعا" کار خوبه
دلیل اصلی حضورتون توی تا رهایی کم کاری های این چند ساله بود؟
- یکی اش این بود، یکی دیگه اش هم نقش متفاوتی بود که باید بازی می کردم و دیگری اش هم کار با آقای اوجی و گروهش بود
من احساس میکنم تا رهایی مخصوصا" برای شما یه جورایی تکرار همه ی اون چیزهای قبل بوده؟
- قصه ی تارهایی قصه ی نوئی نیست و مشابهش رو زیاد دیدیم من فقط می خواستم نقشی رو بازی کنم که نسبت به کارهای قبلی ام متفاوت بوده باشه و توی اون دوران این بهترین انتخابی بود که داشتم...
ابی قرقی از همون اول ابی قرقی بود یا تغییری هم خودتون روش دادین؟
- نه دقیقا" همین بود...
اولین چیزی که راجع به ابی قرقی توی ذهنتون شکل گرفت چی بود ؟
- مهم ترین چیز این بود که باید دوسش داشته باشن چون من اعتقاد دارم مثلا" یک کلاهبردار حتما" باید آدم جذابی باشه تا بتونه کلاهبرداری کنه...
ابی به قول خودتون یک ضد قهرمان که میشه یک قهرمان ، بین این دو فاصله زیاده...چه جرقه ای این تغییر و به اون میده؟
- من به جرقه اعتقاد ندارم این یک مجموعه ای از اتفاقاته،مثلا" مادری داره که خیلی معتقده و بعد شرایطی که براش ایجاد میشه توی خونه ای میره که اونجا تکیه برگزار میشه، با موادی برخورد میکنه که برادرش رو به اون روز انداختند و همه روش تأثیر میذاره...
اگه بهتون فیلمی رو پیشنهاد بدن که بسیار مبتذله اما پول خوبی بابتش بهتون بدن قبول میکنین ؟
- اگه بهترین انتخاب اون دوران من باشه شاید قبول کنم،بستگی داره تو اون دوران به اون پول چقدر احتیاج داشته باشم...
توی پرونده ی هنری تون فیلم یا نقشی بوده که بخواین حذفش کنین؟
- آره داشتم اما نمی خوام راجع بهش حرف بزنم...
جایی هم بوده نقشی رو ببینین و خیلی دوست داشته باشین بازی کنین یا فکر کنین اگر شما بودین بهتر بازی می کردین؟
- آره بعضی نقش ها بوده که حس میکردم من میتونستم بهتر بازی کنم...توی فیلم های خارجی هم خیلی دوست داشتم بورن یا فیلم های جیمز باند رو بازی کنم...
تا رهایی خیلی سفارشی نیست؟من حس میکنم داستانش یه چیز دیگه بوده اومدن گفتن بچسبونیدش به محرم؟
- به نظر من کار مناسبتی ساختن خیلی سخته...اگه دقت کنی ما یه چند سالی بود محرم ها سریال خوب نداشتیم معمولا" تله تئاترهای مناسبتی پخش می کردن حالا این فیلم با این شرایط هم بد نیست.
توی این عرصه جایی بوده که بترسین؟
- آره زیاد مثلا" تو همین تا رهایی خیلی میترسیدم که نقش خوب در نیاد.
بریم به 35 سال قبل،شخصیت محبوب دوران کورکی تون ؟
- مرد عنکبوتی و سوپرمن
اطرافیان حمیدرضا پگاه اونو به چه ویژگی ای میشناسن؟
- من که نمی تونم بگم...(از همسرشون می پرسیم:با توجه به چیزهایی که اطرافیان چه قبل از ازدواج و چه الان میگن بیشتر به نجیب و صادق بودن معروفه).
- اگه بتونی به عقب برگردی به چه دورانی بر می گردی؟
- من وقتی وارد این عرصه شدم خیلی حرفها رو باور کردم که نباید می کرد و اون خیلی بهم ضربه زد.
حمیدرضا پگاه چه مزه ایه؟
- شاید گس
تایم های خالی تون چه جوری میگذره ؟
- عمدتا" سینما
رابطه تون با موسیقی:
- بد نیست
صدای خوبی هم دارین نمی خواید خواننده شید؟الان همه میزنن تو خط خوانندگی.
- نه بابا (با خنده)
یه سری عکس های با کت و شلوار فیگوراتیو ازتون تو اینترنت هست.مادلینگ بودین؟
- نه برمیگرده به تقریبا" دو سال قبل.به من گفتن می خوایم راجع به مد باهاتون صحبت کنیم بعد یه چند تا عکس هم گرفتن که گذاشتن رو اینترنت.
اگه تو این حرفه نمیومدین؟
- نمیدونم واقعا".قبلش یه مدت دستیار تهیه بودم شاید تهیه کننده میشدم.
مافیای سینمای ایران:
- ما مافیا داریم 1 دونه هم نداریم چند تا مافیا داریم و خیلی هم راحت میشه فهمید چقدر تأثیر گذارند.
سینمای ما ابتذال داره ؟
- ببین ابتذال در معنی یعنی زیادی. تو هر بخشی از عوامل تأثیر دهنده ی فیلم مثلا" موسیقی به شکل نادرست و غلط و زیادی استفاده بشه اوم مبتذل خواهد بود....
آدما پولدارن بازیگر میشن یا بازیگرن پولدار میشن؟
- تعریفت و از پولداری داری کوچیک میکنی.کدوم بازیگری از طریق بازیگری میتونه یه دونه واحد پنت هوس بخره؟
محمدرضا گلزار.
- ببین هروقت دستمزدها به صورت شفاف اعلام شد میشه راجع به این موضوع بحث کرد و این رو هم میدونیم که محمدرضا گلزار یه دونه است و مثل اون رو دیگه نمیتونی ببینی و مطمئن باش هیچ بازیگری از طریق بازیگری پولدار نمیشه.
شما به بن بست اعتقاد دارین؟
- نه فقط مرگه که چاره نداره.
کدوم نقشی که تا حالا بازی کردین بیشتر به حمیدرضا پگاه نزدیک بوده؟
- هیچ کدوم اما بالاخره یه سری ویژگی ها توی هر انسانی مشابه
کدوم شخصیت و که تا حالا بازی کردین بیشتر دوست دارین؟
- خیلی زیاد بوده اما تفنگ سر پر رو بیشتر دوست دارم چون برای من یک نقطه ی اوجی بوده
اگه یه خودکار داشته باشین که بتونین فقط باهاش یه جمله بنویسین چی می نویسین؟
- صلح
اگر یه روزی بخوان فیلم زندگی شما رو بسازن دوست دارین کدوم بازیگر نقشتون رو بازی کنه؟
- من بازی خدا بیامرز خسرو شکیبایی رو خیلی دوست داشتم
خودتون رو در یک جمله تعریف کنید:
- من حمیدرضا پگاه هستم
از یه قشر تشکر کنید:
- رفتگرها
به کسی هم مدیون هستید؟کی؟
- به پدر و مادرم در زندگی و به مسعود فروتن در عرصه هنری
اگه یه روز از خواب بیدار شین و ببینین هرچی تا حالا بوده یه فیلم بوده اسمش رو چی میذارین؟
- جاده یا سفر
بهترین انتخاب برای اسکار 84 از طرف ایران؟
- من زیاد قواعد اسکار رو نمی دونم اما میگن فیلمی بیشتر شانس داره که پخش کننده ی قوی ای داشته باشه.
سیمرغ بلورین:
- پَر
یه سری اسم میگم اولین چیزی که به ذهنتون رسید بگین:
اصغر فرهادی : بزرگ مرد کوچک مسعود فروتن : ابر
ابی قرقی : خر محمدرضا شریفی نیا : هیچی نمیگم
 
حرف آخر : حرف آخرم آرزوئه.آرزو دارم برای همه سلامتی و دل شاد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 58
  • کل نظرات : 12
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 66
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 85
  • بازدید سال : 454
  • بازدید کلی : 9,803